en savoir plus
Permet à tous ses détenteurs d'obtenir 5% de réduction sur tous les livres lors du retrait en magasin (réduction non cumulable avec les réductions de type étudiant).
Offre également un certain nombre d'avantages auprès de nos partenaires.
Avec les favoris, retrouvez dans un espace les sélections effectuées au fur et à mesure de vos navigations dans le site.
Constituez pour votre usage personnel vos listes de livres en prévisions d'achats futurs et votre sélection d'articles, dossiers, événements, vidéos ou podcasts préférés ou à découvrir plus tard...
Il suffit simplement de cliquer sur "Ajout Favori" sur chaque page qui vous intéresse pour les retrouver ensuite dans votre espace personnel.
Requiert un compte Mollat
Requiert un compte Mollat
L'auteur analyse les relations des différents groupes politiques avec les images à Paris pendant la Révolution française. Des représentations, des objets longtemps respectés sont alors attaqués : statues et bustes défigurés, tableaux lacérés, etc. Pour les Parisiens de l'époque, le statut d'oeuvres d'art ne les sauvaient pas de la destruction tant ils voulaient attaquer le symbole. ©Electre 2024
From Ancient Egypt to the Arab Spring, iconoclasm has occurred throughout history and across cultures. Both a vehicle for protest and a means of imagining change, it was rife during the tumultuous years of the French Revolution, and in this richly illustrated book Richard Clay examines how politically diverse groups used such attacks to play out their own complex power struggles.
Drawing on extensive archival evidence to uncover a variety of iconoclastic acts - from the beheading or defacing of sculptures, to the smashing of busts, slashing of paintings and toppling of statues - Clay explores the turbulent political undercurrents in revolutionary Paris. Objects whose physical integrity had been respected for years were now targets for attack: while many revolutionary leaders believed that the aesthetic or historical value of symbols should save them from destruction, Clay argues that few Parisians shared such views. He suggests that beneath this treatment of representational objects lay a sophisticated understanding of the power of public spaces and symbols to convey meaning. Unofficial iconoclasm became a means of exerting influence over government policy, leading to official programmes of systematic iconoclasm that transformed Paris.
Iconoclasm in revolutionary Paris is not only a major contribution to the historiography of so-called 'vandalism' during the Revolution, but it also has significant implications for debates about heritage preservation in our own time.
Paru le : 15/11/2012
Thématique : Généralités Histoire de l’Art Art du Monde
Auteur(s) : Auteur : Richard Clay
Éditeur(s) :
Voltaire Foundation
Collection(s) : Studies on Voltaire and the eighteenth century
Série(s) : Non précisé.
ISBN : 978-0-7294-1054-0
EAN13 : 9780729410540
Reliure : Broché
Pages : XVII-306
Hauteur: 24.0 cm / Largeur 16.0 cm
Épaisseur: 2.0 cm
Poids: 0 g