en savoir plus
Permet à tous ses détenteurs d'obtenir 5% de réduction sur tous les livres lors du retrait en magasin (réduction non cumulable avec les réductions de type étudiant).
Offre également un certain nombre d'avantages auprès de nos partenaires.
Avec les favoris, retrouvez dans un espace les sélections effectuées au fur et à mesure de vos navigations dans le site.
Constituez pour votre usage personnel vos listes de livres en prévisions d'achats futurs et votre sélection d'articles, dossiers, événements, vidéos ou podcasts préférés ou à découvrir plus tard...
Il suffit simplement de cliquer sur "Ajout Favori" sur chaque page qui vous intéresse pour les retrouver ensuite dans votre espace personnel.
Requiert un compte Mollat
Requiert un compte Mollat
Une étude du développement des sciences humaines grâce au théâtre français des XVIIe et XVIIIe siècles. L'auteur montre comment, aux dépens des théâtrophobes de l'époque, certains philosophes, théoriciens et dramaturges comme La Motte ou Marivaux ont puisé dans le théâtre pour aborder, entre autres, les questions de l'émotion, des moments affectifs et des interactions humaines. ©Electre 2024
The Emergence of a theatrical science of man in France, 1660-1740 highlights a radical departure from discussions of dramatic literature and its undergirding rules to a new, relational discourse on the emotional power of theater. Through a diverse cast of religious theaterphobes, government officials, playwrights, art theorists, and proto-philosophes, Connors shows the concerted effort in early Enlightenment France to use texts about theater to establish broader theories on emotion, on the enduring psychological and social ramifications of affective moments, and, more generally, on human interaction, motivation, and social behavior.
This fundamentally anthropological assessment of theater emerged in the works of anti-theatrical religious writers, who argued that emotional response was theater's raison d'être and that it was an efficient venue to learn more about the depravity of human nature. A new generation of pro-theatrical writers shared the anti-theatricalists' intense focus on the emotions of theater, but, unlike religious theaterphobes, they did not view emotion as a conduit of sin or as a dangerous, uncontrollable process, seeing it rather as cognitive-affective moments of feeling and learning.
Connors's study explores this reassessment of the theatrical experience which empowered writers to use plays, critiques, and other cultural materials about the stage to establish a theatrical science of man - an early Enlightenment project with aims to study and "improve" the emotional, social, and political « health » of eighteenth-century France.
Paru le : 03/02/2020
Thématique : Essais albums sur le théâtre
Auteur(s) : Auteur : Logan J. Connors
Éditeur(s) :
Liverpool University Press
Voltaire Foundation
Collection(s) : Oxford university studies in the Enlightenment
Série(s) : Non précisé.
ISBN : 978-1-78962-038-2
EAN13 : 9781789620382
Reliure : Broché
Pages : XI-284
Hauteur: 24.0 cm / Largeur 16.0 cm
Épaisseur: 1.8 cm
Poids: 0 g