en savoir plus
Permet à tous ses détenteurs d'obtenir 5% de réduction sur tous les livres lors du retrait en magasin (réduction non cumulable avec les réductions de type étudiant).
Offre également un certain nombre d'avantages auprès de nos partenaires.
Avec les favoris, retrouvez dans un espace les sélections effectuées au fur et à mesure de vos navigations dans le site.
Constituez pour votre usage personnel vos listes de livres en prévisions d'achats futurs et votre sélection d'articles, dossiers, événements, vidéos ou podcasts préférés ou à découvrir plus tard...
Il suffit simplement de cliquer sur "Ajout Favori" sur chaque page qui vous intéresse pour les retrouver ensuite dans votre espace personnel.
Requiert un compte Mollat
Requiert un compte Mollat
La problématique du visage est au centre de l'oeuvre de Alexej von Jawlensky (1864-1941), peintre russe émigré en Allemagne. Son oeuvre hésite entre la représentation figurative et abstraite du visage. La quête artistique du peintre aboutit à ce que l'histoire de l'art considère comme un non-sens, le visage abstrait. ©Electre 2024
Jawlensky the promised face
The whole issue of the face is central to the work of Alexei von Jawlensky (1864-1941), this Russian painter who emigrated to Germany. His work hovers between figurative and abstract representation of the face as if there were a fundamental incompatibility between this last vestige of representation and the demands of non-figuration. It offers another viewpoint on modernity, redefining its stakes and terms.
How is it that a contemporary painter managed to devote virtually all of his production to the face ? Why did this painter, who should have subscribed to abstraction, considering his artistic environment and use of the serial technique, never become more than a « fellow traveler » of abstraction ? How could he, in the 20th C, choose for his work's paradigm such a traditional form as the icon ? The three terms, abstraction, face, and icon, were closely intertwined in Jawlensky's work. The main one is the icon whose major importance resides in theological considerations. Poised between the visible and the invisible, the icon offered Jawlensky the possibility of working at the margin of both the figurative and the abstract and being part of tradition but also renewing it. Jawlensky exemplifies the artist who participated in modernity without belonging to it, and experienced the frontiers between expressionism and fauvism, figuration and abstraction, face and icon.
Jawlensky's artistic quest achieved what art history considers an impossibility : the abstract face. This generously illustrated book illuminates a body of work isolated within the avant-garde and explores the terrain in which it grew.
Paru le : 24/08/2020
Thématique : Histoire de la peinture Monographies de peintres
Auteur(s) : Auteur : Itzhak Goldberg
Éditeur(s) :
L'Harmattan
Collection(s) : Ouverture philosophique
Contributeur(s) : Traducteur : Sheila Malovany
Série(s) : Non précisé.
ISBN : 978-2-343-20704-9
EAN13 : 9782343207049
Reliure : Broché
Pages : 276
Hauteur: 22.0 cm / Largeur 14.0 cm
Épaisseur: 1.5 cm
Poids: 385 g